Equipament de la nostra flota
Incorporem permanentment equipaments i característiques innovadores als nostres autobusos amb el propòsit de garantir l'accessibilitat universal per a tots els usuaris.
En general, els nostres vehicles de serveis urbans i metropolitans disposen de:
La pràctica totalitat dels nostres vehicles urbans són de terra baix integral o low entry, cosa que facilita l'accés i el moviment interior de tots els passatgers.
Senyalització exterior corresponent a la seva homologació en accessibilitat.
Polsador per a sol·licitud de rampa/plataforma d'accés.
Els nostres vehicles incorporen una rampa/plataforma elèctrica per a l’accés de cadires de rodes, generalment ubicada a la porta central, per tal de facilitar l'accés a l'autobús de viatgers en cadira de rodes/escúter.
Aquesta rampa/plataforma automàtica només funciona quan el vehicle està aturat i amb el fre d’estacionament activat.
En tots els casos, els moviments de desplegament i replegament van acompanyats de senyals d'avís lluminosos i sonors, tant interiors com exteriors. No s'ha de fer servir la rampa/plataforma fins que estigui completament desplegada, és a dir, quan cessen aquests sons i ràfegues intermitents.
Als vehicles urbans, el dispositiu d'accés consisteix en una rampa en sentit horitzontal que està protegida mitjançant un dispositiu de seguretat, que n'impedeix el moviment quan detecta algun obstacle. A més, en cas d'avaria, la majoria de les nostres rampes es poden estendre i recollir fàcilment de manera manual per garantir-ne l'accés.
Pel que fa al cas dels vehicles metropolitans, en funció del model, disposaran d’una rampa similar a la que es descriu més amunt o bé d’una plataforma elevadora similar a la dels vehicles interurbans.
En aquest segon cas, es tracta d'elevadors 100% automàtics amb mecanisme de protecció elèctrica, barres de protecció lateral i tapes desplegables al davant i al darrere per facilitar l'embarcament i evitar possibles caigudes.
Consulta les característiques mínimes de cadires de rodes i escúters admesos.
Espai lliure de seients per a persones que viatgen amb la seva cadira de rodes o el seu escúter, a l'alçada de la porta central per tal de facilitar l'accés del viatger, ja que en aquesta porta és on s'ubica normalment la rampa/plataforma d'accés.
Aquest espai incorpora senyalització d’ús preferent per a viatgers en cadira de rodes i disposa de cinturó de seguretat i taula de suport isquiàtic.
El passatger ha de viatjar en sentit contrari a la marxa mitjançant l’ús de l’esmentat suport i del cinturó.
Polsadors de parada específics per als passatgers ubicats en aquestes places.
Aquestes places s'ubiquen preferentment a les proximitats de les portes del vehicle i de l'espai PMRCR per facilitar l'accés dels usuaris amb mobilitat reduïda o amb discapacitat.
S'identifiquen mitjançant un color diferenciat de tapisseria i pictogrames distintius, i disposen de més espai per facilitar l'accessibilitat i, fins i tot, per acomodar el gos d'assistència en cas necessari.
Polsadors de parada específics per als passatgers ubicats en aquestes places.
Trama completa de barres i agafadors en color de contrast i material antilliscant per facilitar l'accés, el trànsit interior i la sortida de l'autobús.
Les trobaràs a totes les escales d'accés, safates portaequipatges, butaques i a la part interior de les portes de sortida.
Per guiar les persones amb visibilitat reduïda, des de l'exterior de la porta d'entrada fins a les places reservades, i també cap a la ubicació de les màquines validadores de bitllets, els nostres autobusos estan equipats amb diversos elements opticoacústics de posicionament, com ara:
- Plafó senyalitzador a porta d'accés amb brunzidor/altaveu, que emet ràfegues de llum intermitents per ubicar la porta d'entrada, complementades amb sons.
- Llums d'avís a la porta davantera i sota les màquines expenedora i validadora de bitllets.
- Posteriorment, uns casquets a les barres marquen la posició dels seients reservats per a viatgers amb mobilitat reduïda (PMR).
Pictogrames estandarditzats de fàcil comprensió repartits pels diferents elements del vehicle, complementats amb senyalització Braille.
Situat al sostre, darrere del seient del conductor o a la posició central del vehicle, o en ambdues ubicacions, es tracta d'un rètol transversal de vidre opac amb indicació independent de 'PARADA SOL·LICITADA' i 'RAMPA SOL·LICITADA', amb avís acústic quan un passatger els activa i indicació al quadre de comandament del conductor.
Terra antilliscant d'última generació, amb materials que no produeixen reflexos, tant en sec com en mullat.
Vora dels graons interiors o d'accés també en color de contrast, generalment groc o material reflector.
Sistema antiatrapament en portes d'accés que inverteix l'obertura/tancament en cas que topi amb algun obstacle.
Sistema de bloqueig de marxa, que impedeix el moviment del vehicle amb alguna porta oberta o rampa/plataforma d'accés desplegada.
Sistema d'agenollament lateral (kneeling) que redueix l'alçada del vehicle al costat dret per tal de facilitar l'accés a passatgers amb discapacitat o mobilitat reduïda.
Els vehicles estan equipats amb sistemes d’ajuda a l’explotació (SAE) que proporcionen informació per megafonia i informació visual exterior de l’autobús, amb indicació de parades, servei i destí.
A més, alguns serveis incorporen llaços d'inducció magnètica que permeten als viatgers escoltar els missatges relatius al servei des dels seus propis implants o audiòfons.